Tv-productiebedrijf Talpa van John de Mol is erin geslaagd een overeenkomst te sluiten met het Chinese mediabedrijf Tencent. De Mol gaat Chinese versies van programma’s als Big Brother en Utopia ontwikkelen.
Tv-producent Talpa gaat voor de Chinese markt een realityshow ontwikkelen van het genre Big Brother en Utopia. Dat doet de onderneming van John de Mol in samenwerking met Tencent, een grote leverancier van internetdiensten in China. Dat maakten beide bedrijven donderdag bekend.
Het is de bedoeling dat de realityshow volgend jaar van start gaat op het onlinevideoplatform van Tencent. Het beursgenoteerde bedrijf is met een half miljard mobiele klanten gemeten in views na Alibaba de grootste internetpartij in China.
Zelf programma’s ontwikkelen in China
Door Talpa ontwikkelde programma’s zijn al te zien in China. Daarbij gaat het onder meer om de Chinese versies van The Voice en Ik hou van Holland. Deze programma’s zijn echter in licentie verkocht.
Nu gaat de Nederlandse tv-producent voor het eerst met een Chinese partner een programma ontwikkelen. Zo’n deal is voor Talpa lucratiever. “De baanbrekende overeenkomst met Tencent stelt Talpa in de gelegenheid de in potentie grootste entertainmentmarkt van de wereld aan te boren, waarbij het traditionele model van de contentlicentie voor televisie wordt uitgebreid naar de ontwikkeling van volledig platformonafhankelijk media-entertainment”, zegt Talpa hier zelf over.
Chinese deal John de Mol
De deal met Tencent komt op een mooi moment voor media-ondernemer John De Mol. Afgelopen week meldde Het Financieele Dagblad dat er belangstelling is van internationale mediabedrijven om productiehuis Talpa over te nemen. Zakenbank Bank of America Merrill Lynch zou potentiële kopers voor Talpa hebben gevonden.
Talpa is het vehikel waarmee De Mol formats voor tv-programma’s exploiteert en De Mol heeft via dit bedrijf ook een belang in televisiebedrijf SBS. Voor traditionele uitbaters van tv-zenders en kabelbedrijven is het belangrijker geworden om interessante ‘content’ te hebben. Een productiemaatschappij van tv-formats als Talpa met eigen content is daarom interessant voor grote mediaconcerns.
Online tv-kijken in China
De overeenkomst met Tencent geeft Talpa de mogelijkheid om het uitbaten van programma's via internet te testen. Want het bekijken van programma's via videodiensten op internet is razend populair in China.
Tencent is één van de voorlopers op dit vlak. Het Chinese bedrijf is daarnaast vooral bekend van zijn chatapp WeChat - een tegenhanger van Whatsapp. WeChat had in augustus 438 miljoen maandelijkse actieve gebruikers en zit daarmee niet ver van Whatsapp af, dat ruim 500 miljoen actieve gebruikers claimt.
De sterke positie van Tencent bij sociale media op smartphones in China maakt het bedrijf ook een rivaal voor internetwinkel Alibaba. Die ging afgelopen vrijdag naar de beurs ging in New York.
Alibaba domineert met zijn platforms Taobao.com en TMall.com de e-commerce markt in China, maar twee derde van de handel bij Alibaba vindt plaats via pc's. De verwachting is dat online verkopen in China steeds meer naar smartphones verschuiven.
Bron: Z24/ANP
Lees ook
John de Mol zet zijn productiebedrijf Talpa in de etalage
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl